Hoe de auto airco werkt?

De warmte en het vocht worden door de airco opgevangen en verwijdert.
Door de temperatuur van de lucht eerst sterk naar beneden te brengen krimpt de lucht.
Dit werkt zoals een spons die uitgeknepen wordt.
De krimpende lucht laat het water op de verdamper vallen, hierna verwarmt de kachelradiator de lucht weer op naar de gewenste temperatuur.
De warmer wordende lucht zet zich uit, waardoor het weer vocht uit de omgeving kan opnemen, (dit zie je bijvoorbeeld bij beslagen ramen)

Het plakkerige benauwde gevoel verdwijnt er ook door, het vochtgehalte binnen het interieur neemt nu af.
Natuurlijk is het prettig dat de temperatuur een paar graden omlaag kan, maar de temperatuur is niet het belangrijkste.
We houden van warmte, alleen het benauwde, kleffe gevoel? Nee dat liever niet.

Om het zo eenvoudig mogelijk te houden wordt hierna in een paar stappen uitgelegd hoe een autoairco werkt.
Zodra je dit begrijpt, besef je pas echt welke voordelen de airco je bied.

Koudemiddel

Tijdens het verdampen neemt het koudemiddel energie (warmte) uit het interieur op.
Tijdens het condenseren geeft het koudemiddel energie (warmte) aan de omgeving (buiten de auto) af.

Hoge druk en lage druk

Het verdampen (koken) vind plaats door de druk in het systeem naar beneden te brengen (het kookpunt is lager bij een lage druk)
Het condenseren vind plaats zodra de druk en de temperatuur omhoog gebracht wordt.
(denk aan de snelkookpan waar de energie onder druk beter wordt afgevoerd)

Aircocompressor

 

Een pomp (de aircocompressor) bouwt de druk op, het koudemiddel wordt nu naar de condensor gepompt.

Koudemiddel schema  

Condensor

Eenmaal in de condensor (deze zit voor de radiator)
condenseert het koudemiddel, hierdoor raakt het koudemiddel
zijn warmte (energie) kwijt en wordt vloeistof.

Droger

De droger filtert oa. het koudemiddel.

Regelventiel

Het koudemiddel komt bij het regelventiel.
Dit regelventiel laat de druk zakken tot aan het kookpunt van het koudemiddel.

Verdamper

Het koudemiddel stroomt de verdamper in,
waar het koudemiddel door de drukverlaging gaat koken en energie (warmte) uit het interieur ontrekt.
(lucht die door de kachelventilatie geregeld wordt).

Tot slot wordt het gas weer aangezogen door de aircocompressor.

Natuurkundige werking van de auto airco.

Door middel van energie (warmte) te onttrekken uit de wagen en dit weer af te geven buiten de wagen.
Door het koudemiddel te laten verdampen of het laten koken wordt er energie uit de auto onttrokken en daarna weer buiten de auto afgegeven door het weer te laten condenseren in de condensor.

Uit dit principe berust de natuurkundige werking van de airco.

De verschillen tussen de koelkast en een auto aircosysteem.

Er wordt bij de auto airco geen stationaire elektrische pomp gebruikt maar een aircopomp die wordt aangedreven dmv. een riem.
De motor draait niet op een vast toerental, er is technisch gezien niet een echt rendabele aircopomp te maken is via de aandrijving aan de krukas.
Stationair moet de pomp van een airco voldoende capaciteit hebben om de airco goed te laten functioneren.
Op toeren levert hij veel teveel wat dan weer op allerlei manieren beperkt wordt.

Een ander nadeel van de riem aangedreven pomp is het lekken van koudemiddel langs de keerring.
Er komt bij deze keerring ook weer lucht in het airco systeem.

De koelkast heeft een afwijkende verdamper (plaatverdamper) je ziet hier ook geen ventilatoren.
Bij de auto airco wordt de ventilator van de condensor aangestuurd door oa een hogedruksensor.

Variabele aircocompressoren

Tegenwoordig zijn er ook variabele aircocompressoren die een deel van de genoemde nadelen wegnemen.
Bij de hybride voertuigen zie je bij Honda een gecombineerde aircopomp die door de brandstofmotor of een elektromotor aangedreven kan worden.
Bij de hybride Toyota werken ze tot bouwjaar 2004 met een motor-aangedreven aircopomp.