De airco doet het weer niet

 

Stel je eens voor…

kapotte airco vakantieNa een lange rit ben je op de camping aangekomen. Lekker bakkend in de zon ben je eigenlijk best wel tevreden over de reis. De volgende dag wil je gezellig met het hele gezin naar een stadje verderop om een leuk kasteel te bezichtigen. Je stapt in de auto. Het is echt heet, maar gelukkig heb je net de airco laten vullen. Gelijk zet je de airco aan, wachtend op frisse lucht.

‘Hé, wat is dat nou, de airco doet het niet!’, zijn de eerste verontwaardigde woorden. Even later rijden jullie zwetend naar dat stadje verderop. De kinderen zeuren continu achterin je auto. De concentratie is door de hitte ook minder. Je kunt nog net op tijd een aanrijding voorkomen. Hè hè, eindelijk kom je bij dat kasteel aan en stap je uit de auto, op zoek naar verkoeling.

Was dit te voorkomen? Ja.

Vullen heeft bij een lekke airco geen zin

Je kunt een lege airco best vullen, maar bij een lekkage is dat natuurlijk zinloos. Voor je het weet stopt hij met werken en zeker tijdens je vakantie is dat erg vervelend. Bij een lege airco moet je daarom altijd controleren of ergens in het systeem een lekkage zit. De wat grotere lekkages kun je redelijk eenvoudig opsporen met persgas (stikstof). Kleinere lekkages zijn een stuk lastiger om te vinden, ook omdat moderne auto’s voorin helemaal zijn volgebouwd.

Kleine lekkages opsporen met de waterstofsnuffelaar

Toch zijn ook die kleinere lekkages voor ons geen probleem meer. We hebben er zelfs onze specialiteit van gemaakt, met dank aan onze waterstofsnuffelaar. We zijn enthousiast over dit instrument en hebben er al veel ervaring mee opgebouwd. Deze methode gebruiken we zodra de klant gelijk zekerheid wil. Meestal vinden we binnen 15 minuten de oorzaak van de kleine lekkage en bieden we de klant daar een passende reparatie voor aan.

Hoe werkt deze test?

Puur waterstof is gevaarlijk, dus gebruiken we voor de snuffeltest een traceergas. Dit is een formeergas dat voor 5% uit waterstof en voor 95% uit stikstof bestaat. Waterstof is de kleinste molecule die bestaat en komt bij een lage druk al uit een lek naar buiten. De snuffelaar is in staat de kleinste hoeveelheden waterstof te detecteren, wat de test zo effectief maakt. Toch zitten er ook nadelen aan.

De voor- en nadelen van de waterstofsnuffelaar

De beschikbare waterstof in het formeergas is maar 5% van de inhoud. Dit vraagt om een dure en gevoelige waterstoftester. Ervaring en begrip van de werking van de waterstoftest in combinatie met het aircosysteem is belangrijk om de meetwaarden goed en snel te kunnen beoordelen. Een auto in de werkplaats die start of draait of bijv. veel pratende mensen eromheen geven al veel stoorgassen. Deze nadelen zijn voor ons geen probleem meer, we houden er rekening mee.

De voordelen zijn groter. Zo zijn de meeste kleine aircolekkages snel gevonden. Bovendien hoeft het systeem niet eerst afgevuld te worden met koelmiddel en uv-vloeistof (fluor). Bovendien gaan we zo verantwoord om met het milieu. We gebruiken deze waterstofsnuffelaar al vanaf 2009.